Vilka är vi

Suad M Ali
När svältkatastrofen bröt ut på Afrikas horn kände jag att jag var tvungen att göra något. Det gick inte längre att titta på tv och läsa tidningarna, skaka på huvudet och tänka att någon borde göra något. Någon är jag och någon är du, och det är varje människas plikt att göra det man kan. Jag satt hemma och funderade på vad jag kunde göra själv och bestämde mig för att baka och sälja på fredagsbönen i mosken. Jag fick snabbt med mig många tjejer som var var villiga och hjälpa till och vi bestämde oss för att gå ihop och bilda en biståndsorganisation. På så sätt skulle vi alla vara samlade och kunna arbeta tillsammans.
Vem är jag då? Jag heter Suad M Ali och är ordförande för ACT. Jag är 21 år gammal och läser andra året på Politices kandidatprogrammet vid Linköpings universitetet. Jag har alltid varit intresserad av frågor som rör omvärlden och har alltid velat hjälpa människor i nöd. Jag har drivit en hel del projekt innan, bla. en inspirationskväll som syftade till att motivera unga somalier till högre studier, och på senare tid har jag tillsammans med bla. Muna och Ifrah drivit olika insamlingsprojekt för att hjälpa de människor som är drabbade på Afrikas horn. Drömmen är att bli diplomat Inshallah och jag planerar att läsa diplomatprogrammet 2013/2014 Inshallah. På fritiden tycker jag om att umgås med familj, vänner och framförallt att resa. Med vår biståndsorganisation hoppas vi kunna göra det vi kan för människor i nöd. Det är dags att alla gör det de kan, ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Let's do this!


Muna Ali
Mitt namn är Muna Ahmed Ali och är 18 år gammal och är Sekreterare för ACT. Jag går i mitt första år i Linköpings universitet där jag läser Statistik och dataanalys.
Bortsett från skolan och plugget gillar jag att resa och vara med nära & kära. Jag är en boknörd, endast när det är historiska/islamska händelser. Under mitt sista år i gymnasiet gjorde jag och Ifrah projekt arbete tillsammans då vi samlade in pengar till krigsskadade barn. Allahmduli'Allah så gick det kanon och vår kära stad Linköping donerade ca 15 000 kronor.
Efter den lyckade insamlingen kände både jag och Ifrah att vi ville göra detta (insamlingar/hjälpa fattiga) live ut. Jag har personligen lärt mig mycket när jag gjorde mitt projektarbete då jag fick äran att samarbeta med Dr Abdiaziz Maahaay. Denna man är väldigt känd och är en av Somalias mest framgångsrika människor när det gäller insamlingar. Detta är i princip en kortfattad beskrivning av mig och vad jag tidigare har gjort, hänger ni med vår resa kommer ni se mycket mer Insha’Allah, stay tuned.


Ifrah Ismail
Hej mitt namn är Ifrah Ismail och är 18 år gammal snart 19 och är Vice Ordförande för ACT. Pluggar till statistiker, går mitt första år här i linköping universitet. Förutom plugget brukar jag jobba och hänga med vänner och familj. Jag gillar att resa är dock flyggräd, lite konstigt att jag gillar at resa då haha. Orsaken till att jag valde att vara med i ACT är just för att jag alltid enda sedan barndomen velat göra någon nytta för mitt hemland och nu när jag har blivit äldre vill jag bara inte göra nytta för somalia utan även andra länder som är i krisläge.
Jag har lite erfarenhet med insamlingar då jag under mitt sista år gjorde ett projekt arbete då jag och min vän Muna gjorde en stor insamling till krigsskadade barn. Vi samarbetade med Abdiaziz Maahaay och anordnande ett stort evenemang. Vi fick vara med i Universal TV då de var intresserade utav det vi gjorde. Det är allt från mig men förhoppningsvis kommer ni höra mer av mig.


Hibo Ali
Kontaktperson
Mitt namn är som ni ser ovanför, Hibo Ali, är 18 år och är för tillfället inne på mitt sista år på det naturvetenskapliga programmet i gymnasiet. Anledningen till varför jag valde att engagera och skapa denna 
biståndsorganisation är för att jag alltid velat hjälpa till och nu får jag en chans att göra det på riktigt.


Sadio Mohammed
Kassör

Maryan Ali
Webansvarig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: